Podsumowanie wyprawy na Ukrainę

Projekt wyprawy na Ukrainę związany z porządkowaniem polskich nekropolii  był realizowany w dniach 13-27 lipca 2021 roku. INFORMACJA O ZADANIU – KLIKNIJ

W Krzemieńcu pracowała liczna grupa naszych wolontariuszy – m.in. z Wrocławia, Poznania, Twardogóry, Głogowa, Jarocina, Warszawy.

Na Ukrainie zamieszkaliśmy przy kościele w Szumsku, gdzie znajdują się sale noclegowe z lóżkami, kuchnia oraz sanitariaty. Przekrój wiekowy uczestników był bardzo szeroki – od młodzieży szkolnej do osób starszych.

Podczas pobytu w Krzemieńcu nie pracowaliśmy przez cały czas. Dni pracy były przedzielone dniami zwiedzania ciekawych, historycznych miejsc w okolicy.

Wolontariusze zwiedzali Krzemieniec z Górą Bony, muzea na zamkach w Olesku, Złoczowie i Podhorcach.

Zorganizowaliśmy  wyjazd do Jazłowca, do  polskich Sióstr Niepokalanek. Tam na spotkaniu przekazaliśmy 2000 PLN, które były zebrane podczas wydarzenia Retro Ligii, ze spontanicznej zbiórki zorganizowanej wśród wolontariuszy – uczestników wyprawy oraz z funduszy własnych Stowarzyszenia Odra-Niemen.

Wzruszającym elementem wyprawy było odwiedzenie cmentarza w Berezowicy Małej – miejsca upamiętniającego zbrodnie ukraińskich nacjonalistów z UPA. Dwie uczestniczki naszego projektu miały szansę postawić znicze na grobach swoich bliskich tam właśnie pochowanych.

Także na cmentarzu w Sokołowie grupa odwiedziła rodzinny grób Barbary. To ważne elementy naszych kresowych wypraw.

W ramach prac grupa wolontariuszy wykonała ogrom pracy. Wykosiliśmy roślinność zarastającą cmentarz w Krzemieńcu, odmalowaliśmy część napisów na nagrobkach, a także część krzyży, ogrodzeń i nagrobków. Wysprzątaliśmy teren wielu grobów i kwater.

Na cmentarzu w Szumsku pracowaliśmy zaledwie przez 3 dni. Bardzo zaniedbany, stary cmentarz rzymsko-katolicki w Szumsku został przez nas oczyszczony z zarastających go chwastów i innej roślinności.

Artykuł z projektu będzie dostępny w 4 numerze kwartalnika “Odra-Niemen Ponad Granicami”. Już teraz zapraszamy do lektury wzruszającej opowieści młodego uczestnika wyprawy.

Dziękując wolontariuszom za wspaniałą pracę, niezmiennie jesteśmy poruszeni i zbudowani tak wielką chęcią wyjazdów na Kresy, podczas wakacji, do ciężkiej przecież pracy.

Grupa znakomicie się zintegrowała. Wszyscy z Ukrainy wrócili zadowoleni i w świetnych nastrojach. Wykonaliśmy bowiem ogromną pracę – większą niż planowaliśmy. Jesteśmy zatem bardzo zadowoleni i obiecujemy, że wrócimy do Krzemieńca i Szumska w następnym roku.

Projekt jest dofinansowany przez Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA.

Projekt jest dofinansowany przez Stowarzyszenie Odra-Niemen Zarząd Główny we Wrocławiu.  Fundusze pochodzą z zebranych kwot z 1% i od darczyńców prywatnych.

Możliwość komentowania została wyłączona.